יום הזיכרון לשואה ולגבורה
"יום הזיכרון לשואה ולגבורה" במערכת החינוך-מאת:מיקי אלון חבר הנהגת ההורים הארצית. מערכת החינוך מציינת את היום בשורה של אירועים ממלכתיים באירועים: עצרת הנוער הממלכתית – יום ה', "בקעת הקהילות" יד ושם בראשות שר החינוך טקסי זיכרון בבתי הספר מפגשי תלמידים עם ניצולי שואה "לכל שם יש נר" – כ- 800,000 תלמידי היסודי ידליקו נר זכרון להנצחת זכר הנספים בשואה "השביל המחבר בין יד ושם להר הרצל" – כ-3,000 תלמידים יצעדו לזכר ניצולי שואה שנפלו במלחמת העצמאות וינציחו את פועלם "חמ"ד ועד" - תלמידי תיכון מלווים ומתעדים סיפורים אישיים של ניצולים . שר החינוך, נפתלי בנט: " זיכרון השואה מקורו בחינוך, בייחוד כאשר בשנים הקרובות עדותם החיה של ניצולי השואה כבר לא תהיה כאן כדי לספר את הסיפור. הנחלת הזיכרון היא משימה לאומית ראשונה במעלה. בייחוד כבן למשפחה ששרדה את תלאות השואה, אני רואה חשיבות בהנחלת המורשת לדורות הבאים. לצערנו, גם היום אנו עדים להכחשת שואה ופעילות אנטישמית הולכת וגוברת. אנחנו חזקים ומאוחדים כנגד קולות קיצוניים מעין אלו.
מדינת ישראל של ימינו היא ההוכחה לניצחוננו. יהי זכרם של ששת המיליונים ברוך?. מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב: " "מוטלת עלינו משימה חינוכית חשובה מאין כמותה: להנחיל לדורות הבאים של החברה הישראלית את מורשתם, את זהותם הלאומית ואת חובתם המוסרית לאלו שנספו - ולניצולי הזוועות שחיים בקרבנו. אנו מנציחים את זכר הקורבנות ואת סיפורי הגבורה, בכל רחבי הארץ, בטקסים, במפגשים עם ניצולים ובהדלקת נרות זיכרון. אנחנו נמשיך במסורת מקודשת זו כדי לזכור ולא לשכוח". מערכת החינוך תפתח ביום ד' (ה- 11.4.2018, כ"ו בניסן תשע"ח) את אירועי "יום הזיכרון לשואה ולגבורה" בשורה של אירועים רשמיים. בתי הספר יציינו את היום בטקסים, במפגשים עם ניצולים, בתערוכות המשלבות סיפורי עדות, בסיורים ובדיונים כיתתיים.
ביום חמישי הקרוב תתקיים ב"בקעת הקהילות" שביד ושם עצרת תנועות הנוער בסימן "ניצולי השואה מעצבים זיכרון ובונים מדינה - בסימן 70 שנה למדינת ישראל". העצרת תפתח בשעה 17.00 במעמד שר החינוך, נפתלי בנט. (העצרת תשודר בשידור ישיר בטלוויזיה וברשת). במסגרת המיזם "לכל שם יש נר" ידליקו כ- 800,000 תלמידים בבתי ספר יסודיים נר זיכרון לזכר הנספים בשואה בבית הספר או בבית יחד עם ההורים. במסגרת המיזם נחשפים התלמידים לסיפור חייהם של הנספים באמצעות ציון שם הנספים על כל נר, מידע אודותיהם וקוד המפנה לאתר ובו פרטים נוספים. המיזם נועד להבטיח שסיפור חייהם של הנספים ימשיך להישמע וזיכרונם יישמר לדורות הבאים. כ- 3,000 תלמידי החטיבה העליונה ישתתפו בצעדת "השביל המחבר בין יד ושם להר הרצל" שבסיומה תתקיים עצרת ממלכתית סמוך לאנדרטת נצר אחרון. התכנית משותפת למנהל חברה ונוער במשרד החינוך ולמשרד הביטחון. 15,500 תלמידי תיכון השתתפו עד עתה במסעות לפולין שהחלו מעת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית (תשע"ח).
כחלק מסבב החורף, יצאו בין היתר משלחות של תנועות הנוער ומשלחות של החינוך המיוחד, ובכלל זה משלחות מונגשות מיוחדות – כגון משלחת של בית הספר האון, שבו לומדים תלמידים מרותקים לכיסאות גלגלים. סבב היציאות הבא יתקיים החל מחודש יולי-נובמבר וצפויים להשתתף בו עוד כ-28,000 תלמידים. במהלך שנת 2017 יצאו לפולין כ-39,000 תלמידים ובני נוער משכבות י"א-י"ב, וכ-1,900 מלווים חינוכיים בכ-312 משלחות שונות. בשנת 2018 צפויים ההיקף צפוי לגדול ולעמוד על כ- 43,500 תלמידים וצוותים חינוכיים. לאורך כל שנת הלימודים עוסקת מערכת החינוך בתכנית "בשבילי הזיכרון" שעוסקת בנושא השואה בארבעה מעגלים. עולמו של הילד וסביבתו הקרובה: בחטיבה הצעירה התלמידים לומדים את נושא השואה מתוך התמקדות בסיפורו של היחיד בעזרת המפגש עם דמות מרכזית שדרכה ניתן ללמוד על הנושא. המשפחה וסביבתה בשואה: התלמידים עוסקים במעגל של המשפחה ובעולמה של המשפחה בשואה ועל דמויות נוספות והקשר בין אנשים בתקופה קשה זו. הקהילה: לקראת חטיבת הביניים מתווסף מעגל הקהילה כדי להרחיב את הפריסה הגאוגרפית של סיפור השואה.
בתוך מעגל זה מפגישים את התלמידים עם גורלן השונה של קהילות ועם ההתמודדות של היהודים עם השינויים שחלו בחברה שלהם. והסיפור האנושי הכללי: בתיכון יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך סינתזה עם נושאים ערכיים והדילמות העולות מהם ומפגש עם שאלות אקוטיות של זהות יהודית ומוסר אנושי, כגון היחיד והיחד ובין שבר להמשכיות. במסגרת התכנית "חמ"ד ועד" נפגשים לאורך השנה תלמידים עם ניצולי שואה ומתעדים את סיפורם. התכנית מהווה חלק מלימודי ההיסטוריה, כאשר היא מהווה חלק מציון הבגרות. המפגש של התלמידים עם אנשי העדות הופך אותם לממשיכי הזיכרון לשנים הבאות והם הופכים להיות העדים של העדים. במהלך השנים האחרונות נפגשו עשרות אלפי תלמידי החמ"ד עם אנשי עדות ניצולי שואה הן מאירופה והן מצפון אפריקה. חלק מן התלמידים ממשיכים לשמור על קשר עם אנשי העדות והם הופכים להיות חלק מקהילת בית הספר. בחינוך הממלכתי התלמידים שוקדים על עבודות חקר בתחום השואה כאשר הציון של העבודה מהווה כשליש מציון הבגרות.
|